Holmestrand Station Noorwegen

Holmestrand Station Noorwegen

Met treinen die snelheden tot 250 km/u halen, verbindt deze lijn het westen van Noorwegen nu met de hoofdstadregio van Oslo. De bestaande lijn is 150 m landinwaarts verplaatst, waar deze door een tunnel van 12 km in de berg gaat.

Alucol heeft 15.000m² geperforeerde aluminium cassettes in Alucolour03 champagne geanodiseerd. Alles is voorzien van 20-25 micron, zelfs de achter constructie en montage beugels zijn in de kleur Alnecolan C4 geanodiseerd. De opdracht is in alle opzichten uitzonderlijk: geologie, explosietechnologie, constructie, akoestiek, luchtdruk dimensionering, ventilatie en brandveiligheid. Op 150 m achter de rotswand is de stationshal 260 m lang, 12 m hoog en 35 m breed, met twee doorgaande sporen voor hogesnelheidstreinen en twee perronsporen voor treinen die stoppen bij Holmestrand. Passagiers hebben toegang tot het station via twee portalen, die op grond van hun materialen en geometrische vormen uit de berghelling lijken te groeien.

Architect: Gottlieb Paludan Architects, Kopenhagen Denemarken

Fotograaf: Ramon van Dongen / Alucol

Uitgevoerd in dit project